joi, 3 mai 2012


Obiectivele operationale:
O2: Folosind notitele, sa se clasifice motoarele cu ardere intterna.
Evenimentele instruirii.Continut:
Prezentarea continuturilor si dirijarea invatarii; C2.
Activitatea profesorului:

Clasificarea motoarelor cu ardere internă:

·         După natura combustibilului:
1.      motoare la care se întrebuințează drept combustibil benzina, au carburator sau pompă de injecție.
2.      motoare la care se întrebuințează drept combustibil motorina, au pompă de injecție.
3.      motoare cu gaz la care se întrebuințează drept combustibil un combustibil gazos, de obicei gaz natural sau un amestec de combustibil.

·         După numărul de curse simple efectuate de piston într-un ciclu ( sau numărul de timpi):
1.      motoare în patru timpi;
2.      motoare în doi timpi.

·         După spațiul producerii amestecului carburant

1.      Motoare cu formarea în exteriorul cilindrului a amestecului carburant. Este cazul motoarelor cu carburator, injecție de benzină în conducta de aspirație și al motoarelor cu gaze cu instalație de formare externă a amestecului aer-combustibil.
2.      Motoare cu formarea în cilindru a amestecului carburant. Din această categorie fac parte motoarele cu injecție de combustibil cum sunt motoarele Diesel sau și unele motoare cu aprindere prin scânteie și motoarele cu gaze la care combustibilul gazos este introdus în cilindru printr-o supapă aparte în timpul aspirației.



·         După felul aprinderii amestecului carburant

1.      Motor cu aprindere prin scânteie (prescurtat MAS). După admisia și comprimarea amestecului carburant în cilindrii motorului, în apropierea PMS (punctul mort superior) al pistonului, are loc aprinderea. Aceasta se realizează prin producerea unei scântei între electrozii bujiei, care aprinde amestecul carburant. Arderea are loc într-un interval de timp relativ scurt, în care presiunea și temperatura gazelor din cilindru cresc repede până la presiunea de 30 - 40 daN/cm³ și temperatura de 1800 – 2.000 °C. Datorită presiunii gazelor din cilindru, care acționează asupra pistonului, acesta se deplasează spre PMI (punctul mort inferior), și rotește prin intermediul sistemului biela-manivela, arborele motor. Această cursă a pistonului, se mai numește și cursă activă sau cursă motoare.
2.      Motor cu aprindere prin comprimare (prescurtat MAC sau Diesel). La sfârșitul compresiei, combustibilul este introdus sub presiune în cilindru, fiind pulverizat foarte fin cu ajutorul injectorului, montat în chiulasă. Datorită contactului cu aerul fierbinte din interiorul cilindrului, particulele pulverizate se aprind și ard, iar presiunea din cilindru crește, moderat, menținându-se relativ constantă pe durata arderii. Gazele rezultate în urma arderii apasă asupra pistonului, determinând deplasarea acestuia spre PMI, efectuând cursa activă. Supapele rămân închise până aproape de sfârșitul acestei curse.



·         După așezarea cilindrilor sunt

1.      motoare cu cilindrii în linie.
2.      motoare cu cilindrii în V.
3.      motoare cu cilindrii în W.
4.      motoare cu cilindrii și pistoanele opuse, boxer.
5.      motoare înclinate, la care cilindrii au axele situate în același plan, însă înclinat față de planul vertical.
6.      motoare cu cilindrii așezati în stea, utilizate cu precădere unde este nevoie de un raport putere/greutate mare, de exemplu în aviație și în marina militară (vedete).
7.      Motoare cu cilindrii în „Δ” Delta, Napier Deltic-motoarefolosite la căile ferate și vapoare englezești.

Un comentariu:

  1. Te rog sa organizezi materialul asa cum a facut Lili, intr-un tabel. Mai trebuie completat de asemenea si la Activitatea elevilor, Strategia didactica etc.

    RăspundețiȘtergere