Obiectivele
operationale:
O2: Folosind
notitele, sa se clasifice motoarele cu ardere intterna.
Evenimentele
instruirii.Continut:
Prezentarea
continuturilor si dirijarea invatarii; C2.
Activitatea
profesorului:
Clasificarea
motoarelor cu ardere internă:
·
După
natura combustibilului:
1.
motoare
la care se întrebuințează drept combustibil benzina, au carburator sau pompă de
injecție.
2.
motoare
la care se întrebuințează drept combustibil motorina, au pompă de injecție.
3.
motoare
cu gaz la care se întrebuințează drept combustibil un combustibil gazos, de
obicei gaz natural sau un amestec de combustibil.
·
După
numărul de curse simple efectuate de piston într-un ciclu ( sau numărul de
timpi):
1.
motoare
în patru timpi;
2.
motoare
în doi timpi.
·
După
spațiul producerii amestecului carburant
1.
Motoare
cu formarea în exteriorul cilindrului a amestecului carburant. Este cazul
motoarelor cu carburator, injecție de benzină în conducta de aspirație și al
motoarelor cu gaze cu instalație de formare externă a amestecului
aer-combustibil.
2.
Motoare
cu formarea în cilindru a amestecului carburant. Din această categorie fac
parte motoarele cu injecție de combustibil cum sunt motoarele Diesel sau și
unele motoare cu aprindere prin scânteie și motoarele cu gaze la care
combustibilul gazos este introdus în cilindru printr-o supapă aparte în timpul
aspirației.
·
După
felul aprinderii amestecului carburant
1.
Motor
cu aprindere prin scânteie (prescurtat MAS). După admisia și comprimarea
amestecului carburant în cilindrii motorului, în apropierea PMS (punctul mort
superior) al pistonului, are loc aprinderea. Aceasta se realizează prin
producerea unei scântei între electrozii bujiei, care aprinde amestecul
carburant. Arderea are loc într-un interval de timp relativ scurt, în care
presiunea și temperatura gazelor din cilindru cresc repede până la presiunea de
30 - 40 daN/cm³ și temperatura de 1800 – 2.000 °C. Datorită presiunii gazelor
din cilindru, care acționează asupra pistonului, acesta se deplasează spre PMI
(punctul mort inferior), și rotește prin intermediul sistemului biela-manivela,
arborele motor. Această cursă a pistonului, se mai numește și cursă activă sau
cursă motoare.
2.
Motor
cu aprindere prin comprimare (prescurtat MAC sau Diesel). La sfârșitul
compresiei, combustibilul este introdus sub presiune în cilindru, fiind
pulverizat foarte fin cu ajutorul injectorului, montat în chiulasă. Datorită contactului
cu aerul fierbinte din interiorul cilindrului, particulele pulverizate se
aprind și ard, iar presiunea din cilindru crește, moderat, menținându-se
relativ constantă pe durata arderii. Gazele rezultate în urma arderii apasă
asupra pistonului, determinând deplasarea acestuia spre PMI, efectuând cursa
activă. Supapele rămân închise până aproape de sfârșitul acestei curse.
·
După
așezarea cilindrilor sunt
1.
motoare
cu cilindrii în linie.
2.
motoare
cu cilindrii în V.
3.
motoare
cu cilindrii în W.
4.
motoare
cu cilindrii și pistoanele opuse, boxer.
5.
motoare
înclinate, la care cilindrii au axele situate în același plan, însă înclinat
față de planul vertical.
6.
motoare
cu cilindrii așezati în stea, utilizate cu precădere unde este nevoie de un
raport putere/greutate mare, de exemplu în aviație și în marina militară
(vedete).
7.
Motoare
cu cilindrii în „Δ” Delta, Napier Deltic-motoarefolosite la căile ferate și
vapoare englezești.
Te rog sa organizezi materialul asa cum a facut Lili, intr-un tabel. Mai trebuie completat de asemenea si la Activitatea elevilor, Strategia didactica etc.
RăspundețiȘtergere